Netflix kreeg er in het tweede kwartaal van dit jaar veel minder abonnees bij dan verwacht. Wall Street strafte de Amerikaanse aanbieder van tv-series en films via internet onmiddellijk en hard.

Na het slot op Wall Street afgelopen maandag maakte Netflix haar cijfers bekend, en die logen er niet om.

Wereldwijd kreeg Netflix er weliswaar 1,52 miljoen klanten bij, maar analisten hadden een aanwas van 2,1 miljoen voorspeld.

Ook op de Amerikaanse thuismarkt stelde Netflix analisten en beleggers teleur: waar iedereen rekende op een half miljoen nieuwe klanten, daar kwamen er slechts 160.000 bij.

Wel winst, toch excuses

De omzet van Netflix bedroeg bijna 2 miljard dollar in het tweede kwartaal van dit jaar, tegen 1,5 miljard dollar vorig jaar; de nettowinst kwam dit jaar uit op 41 miljoen dollar in het tweede kwartaal, tegen 26 miljoen dollar een jaar geleden.

Toch waren beleggers op Wall Street not amused en tuimelde het aandeel Netflix maandag nabeurs met 16 procent.

De cijfers zijn ook slechter dan Netflix zelf had voorspeld en volgens de New York Times zag topman Reed Hastings zich genoodzaakt zich tegenover de investeerders te verontschuldigen voor de "volatiliteit". Hastings verklaarde verder dat het "voor niemand gemakkelijk is", maar dat het grote plaatje verder "intact" is.

Bomen tot in de hemel

Hoe anders was dat een halfjaar geleden toen Hasting op een grote expo voor elektronica in Las Vegas verklaarde dat Netflix wereldleider zou worden op het gebied van streaming tv en 130 landen zou toevoegen aan de klanten portefeuille.

Inderdaad leken de bomen tot in de hemel te groeien: in 2015 steeg het aandeel Netflix met 135 procent en behoorde het aandeel tot de best presterende fondsen in op de Amerikaanse beurs.

Het bedrijf heeft wereldwijd 83 miljoen klanten...die niet van prijsverhogingen houden, zo erkende Hastings maandag, aldus Business Insider.

Verhoging tarieven jaagt klanten weg

Hastings slaat daarmee de spijker op z'n kop. In mei 2014 verhoogde Netflix haar tarieven voor nieuwe abonnees, naar 8,99 dollar per maand. Ruim een jaar later, in oktober 2015 weer, gingen de starttarieven voor basispakketten naar 9,99 dollar per maand.

Oude abonnees bleven profiteren van het oorspronkelijke tarief van 7, 99 dollar. Tot afgelopen juni. Toen schotelde Netflix deze abonnees, in totaal 22 miljoen, ook het nieuwe tarief van 9,99 dollar voor. En dat lijkt het bedrijf parten te spelen.

Netflix geeft negatieve berichtgeving de schuld

De prijsstijgingen kwamen echter niet onverwacht - begin april waarschuwden verschillende analisten, waaronder die van zakenbank JP Morgan, al voor prijsverhogingen.

Rond dezelfde tijd begon het aantal opzeggingen te stijgen, wat voor Netflix het bewijs was dat de negatieve berichtgeving daar de oorzaak van was. Netflix schreef dat maandag in haar kwartaalrapportage.

Topman Hastings zit in ieder geval met een duidelijk dilemma: de beoogde snelle, wereldwijde expansie vergt grote marketinginspanningen. Die lagen in het tweede kwartaal van dit jaar op 216 miljoen dollar, zo'n 19 miljoen dollar méér dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Prijsverhogingen moeten zorgen voor balans aan de inkomstenkant, maar die vormen bij Netflix dus een rem op de klantenaanwas.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl